Na konci roka nám štátna školská inšpekcia zaslala na vedomie správu o vykonanej kontrole na základnej škole vo Svidníku, kde zistili segregáciu v 5. ročníku. Okrem toho zistili, že v 6. ročníku žiakov rozdeľujú na nerómsku a rómsku skupinu na hodinách matematiky a slovenského jazyka. Školská inšpekcia vyhodnotila danú situáciu ako segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní, ktorú škola musí odstrániť.  

Rozhodli sme sa  hovoriť priamo s rodičmi rómskych detí ako vnímajú danú situáciu a vôbec zmonitorovať vzdelávanie rómskych detí v tomto meste.  Navštívili sme vylúčenú rómsku komunitu, ktorá žije na okraji mesta v troch kontajnerových bytovkách.  

Čo sme zistili: 

Školské obvody v meste sú nastavené tak, že rómske deti bývajúce v bytovkách navštevujú rôzne základné školy v meste  a to práve s cieľom eliminovať ich vzdelávanie na jednej čisto rómskej škole.  

Ak aj na škole dochádza k vytvoreniu rómskej triedy v jednom ročníku, tak sa jedná o dočasné riešenie  s cieľom prekonať zaostávanie vo výučbe u detí, ktoré na prvom stupni navštevovali základnú školu v inej obci, následne sú deti vzdelávané spoločne. 

Časť rómskych detí aj z okolitých obcí navštevuje špeciálnu školu. Pričom u niektorých existujú pochybnosti o oprávnenosti takéhoto zaradenia.   

Na základe informácií, ktoré sme zistili sa zdá, že mesto ako zriaďovateľ základných škôl nastavil školské obvody tak, aby segregácia, ktorej čelí časť príslušníkov a príslušníčok rómskej menšiny, v bývaní sa nepremietala do segregácie rómskych detí vo vzdelávaní. To je cesta, ktorú by mali nasledovať aj iné mestá, v ktorých rómska menšina žije segregovane.  

Ďakujeme Rómom a Rómkam, že s nami hovorili o  situácii v  ich lokalite. Situáciu v lokalite budeme naďalej sledovať.